Abstract Expressionism at The Royal Academy

 

By Jacqueline Knox

 

The Royal Academy. Photo. © Jacqueline Knox
The Royal Academy. Photo. © Jacqueline Knox

The legacy of Abstract Expressionism is wide-ranging and profound and its influence continues to this day. This exhibition is the first of its kind in the UK since 1959 and is an incredible opportunity to see these monumental paintings up close. It is only when you see some of these canvases for real, instead of as a reproduction in a book or on a postcard, that you can really appreciate their aesthetic appeal or in some cases like Jackson Pollock their three-dimensionality.

L’héritage de l’Expressionnisme abastrait est immence et profond et son influence continue à ce jour. Cette exposition est la première de cette ampleur au Royaume-Uni depuis 1959 et c’est une opportunité sensationnelle de pouvoir voir ces peintures monumentales. C’est seulement quand vous voyez ces toiles dans la réalité réalité et non en reproductions dans les livres que vous pouvez vraiment apprécier leur esthétique ou dans certains cas comme pour Jackson Pollock leur tri-dimensionnalité.

New York in the 1930’s and 1940’s was the ideal environment for artists and intellectuals to come together. In a sense Abstract Expressionism was a merging of the emotional intensity of German Expressionism and the tradition of European abstraction in an American context. Many of the paintings presented here are responding to the energy of New York post World War II.

New York entre 1930 et 1940 était un environnement ideal pour les artistes et intellectuels qui se retrouvaient ensemble. Dans un sens l’Expressionnisme abstrait est une fusion de l’émotion intense de l’expressionnisme allemand et de la tradition de l’abstraction européenne dans un contexte américain. La plupart des peintures présentées ici montrent la grande énergie de New York des années post 2e guerre mondiale.

 

Jackson Pollock, Blue Poles, 1952. Oil, enamel and aluminium paint with glass on canvas, 212.1 x 488.9 cm. National Gallery of Australia, Canberra. Purchased 1973. Reproduced with kind permission from the Royal Academy. Photo. © David Parry.
Jackson Pollock, Blue Poles, 1952. Oil, enamel and aluminium paint with glass on canvas, 212.1 x 488.9 cm. National Gallery of Australia, Canberra. Purchased 1973. Reproduced with kind permission from the Royal Academy. Photo. © David Parry.

This is one of the biggest works that Jackson Pollock executed and has been seen in the same space as 88888 before. Jackson Pollock changed everything by putting the canvas on the floor and hurling the paint downwards. It was a total physical experience for him. You can even see fingerprints and footprints in the painting. Seen in the flesh you can appreciate the three-dimensionality and the energy of the colours ‘popping out’. “

Blue Poles” est l’une des oeuvres majeure que Jackson Pollock a executée.  Elle a été exposée pour la première fois  en 1952 dans la galerie Sidney Janis sous le titre Number 11. Jackson Pollock pose la toile directement sur le sol sans cadre et verse directement la peinture des pots,  le dripping. C’était une vraie experience physique pour lui. Vous pouvez même voir ses empreintes de main et pieds sur la peinture. Vu ainsi vous pouvez apprécier vraiment la tri-dimmensionnalité et l’énergie des couleurs jetées ainsi.

Jackson Pollock, Number 7, 1952. Enamel and oil on canvas, 134.9 x 101.6 cm. Lent by The Metropolitan Museum of Art, New York. Purchase, Emilio Azcarraga Gift, in honour of William S. Lieberman, 1987, 1987.92.
Jackson Pollock, Number 7, 1952. Enamel and oil on canvas, 134.9 x 101.6 cm. Lent by The Metropolitan Museum of Art, New York. Purchase, Emilio Azcarraga Gift, in honour of William S. Lieberman, 1987, 1987.92.

 

Joan Mitchell, Salut Tom, 1979. Oil on canvas, four panels, 280.5 x 802.6 cm overall. National Gallery of Art, Washington DC. Corcoran Collection. Reproduced with kind permission from the Royal Academy. Photo. © David Parry.
Joan Mitchell, Salut Tom, 1979. Oil on canvas, four panels, 280.5 x 802.6 cm overall. National Gallery of Art, Washington DC. Corcoran Collection. Reproduced with kind permission from the Royal Academy. Photo. © David Parry.

 

Mitchell’s work is reminiscent of huge landscapes that ripple with light and shade.

Le travail de Joan Mitchell fait penser à d’énormes payasages jouant avec la lumière et l’ombre.

 

Willem de Kooning, Villa Borghese, 1960. Oil on canvas, 203 x 178 cm. Guggenheim Museum Bilbao. Reproduced with kind permission from the Royal Academy. Photo. © David Parry.
Willem de Kooning, Villa Borghese, 1960. Oil on canvas, 203 x 178 cm. Guggenheim Museum Bilbao. Reproduced with kind permission from the Royal Academy. Photo. © David Parry.

Willem de Kooning’s paintings are full of energy and up close it is possible to see the layers of mark-making. You can see where Willem de Kooning drew into the wet paint.

Les peintures de Willem de Kooning sont pleines de force, dynamisme et de près il est possible de voir les marques de ses points de départ.  Vous pouvez voir où l’artiste a déposé la peinture fraiche.

 

 

Mark Rothko room. Reproduced with kind permission from the Royal Academy. Photo. © David Parry.
Mark Rothko room. Reproduced with kind permission from the Royal Academy. Photo. © David Parry.

 

Mark Rothko’s paintings envelope you in a field of colour. These paintings are best viewed up close and they are specifically hung so that they can be viewed in this way. The layering of colour and the depth of field that this layering evokes is mesmerising. It is worth pausing here and soaking up the colours in these paintings and how they make you feel.

Ultimately the Abstract Expressionists seemed to open up radically different vistas for all kinds of art that followed.

This exhibition is quite overwhelming in terms of monumentality of the paintings and the impact that they have on you in the flesh. I advise seeing this exhibition at least once. 24th

September 2016- January 2nd 2017.

Royal Academy

Main Galleries, Burlington House

 

Les peintures de Mark Rothko vous enveloppent dans un champ de couleurs. Ces peintures sont à regarder de près, et l’accrochage a été fait de façon à les voir ainsi. La superposition des couches et l’intensité sont envoutantes C’est intéressant de s’arrêter ici et de profiter de ce que nous ressentons devant ces oeuvres.

Au final, les expressionnistes ont  ouvert des incroyables perspectives pour toutes les autres formes d’art qui ont suivi. Cette exposition est très impressionnante par la monumentalité des tableaux et la force de la peinture. J’espère que vous aurez l’occasion de la voir !

Jusqu’au 2 janvier 2017

Galeries principales, Burlington House

Across the road from the Royal Academy is The Wolseley Restaurant. This is a good place to spend a long lunch or afternoon tea but you must book in advance. The Wolseley. Tel: 0207 499 6996. Address. 190 Piccadilly, London. W1J 9EB. thewolseley.com

En sortant du musée si vous voulez vous arrêtez pour un déjeuner ou un tea-time, je vous conseille The Wolseley Restaurant, une seule chose pensez à réserver ! The Wolseley. Tel: 0207 499 6996. Address. 190 Piccadilly, London. W1J 9EB. thewolseley.com

Jacqueline Knox

Un commentaire

Laisser un commentaire

En savoir plus sur THE GAZE OF A PARISIENNE

Abonnez-vous pour poursuivre la lecture et avoir accès à l’ensemble des archives.

Continue reading